#trotsopboeren

De Drentse VVD Statenfractie is trots op de Nederlandse boeren. Daarom sluit Statenlid Johan Moes zich aan bij de duizenden boeren en aanverwante beroepsgroepen die vandaag naar Den Haag gaan. Johan: “Het protest van de boeren gaat niet over te lage prijzen, maar vooral omdat ze in het hart geraakt zijn door de stalbezetting afgelopen zomer en de ongenuanceerde uitspraken van politieke partijen om de veestapel in Nederland te halveren. Het vele ‘framen’ door diverse groeperingen richting de landbouw laten de emmer overlopen en heeft er voor gezorgd dat de boeren massaal naar Den Haag afreizen. Ik ben daar graag bij om onze steun te laten blijken.”

De afgelopen tien jaar heeft juist de Nederlandse landbouwsector van alle sectoren het meeste resultaat behaald met het verlagen van de ammoniak- en stikstofuitstoot.  Zo zijn in Drenthe al tientallen bedrijven in de nabijheid van natura 2000 gebieden opgekocht en omgevormd naar “nieuwe natuur”. In aantal hectares is de natuur in Drenthe nog nooit zo groot geweest en deze wordt de komende jaren nog verder uitgebreid. De VVD vindt de agrarische sector van groot belang voor onze provincie. Boeren produceren ons voedsel, zorgen voor werkgelegenheid en zijn mede beheerder van het prachtige landschap van Drenthe.

Ook vanuit de VVD Tweede Kamerfractie  is positief op de protestactie gereageerd. Johan Moes: “Het is goed dat ook onze collega’s in de Tweede Kamer oog hebben voor de boeren. Als Statenleden hebben wij veel contact met de landelijke politiek en we zullen er voor blijven pleiten dat de stikstofproblematiek niet alleen op het bordje van de boeren terechtkomt. Deze mooie en belangrijke sector verdient beter.”