Verkoop gebouwen aan ondernemers

VVD Drenthe wil dat de provincie actief meewerkt aan het verkopen van voormalige Rijksgebouwen in Veenhuizen aan ondernemers. De Rijksoverheid tracht deze aan één partij over te doen die dan de rol oppakt van ‘gebiedsregisseur’.

Willemien Meeuwissen, VVD Fractievoorzitter en woordvoerder Recreatie & Toerisme: “Wij geven de voorkeur aan een ander alternatief: verkoop deze panden aan de huurders die dat willen. Dat zijn veelal ondernemers die willen investeren in hun dorp. Zij dragen in belangrijke mate bij aan de doorontwikkeling van Veenhuizen. Dat is goed voor de recreatie en het toerisme, maar ook voor andere bedrijvigheid. ”

Het Rijk wil haar 80 panden in Veenhuizen die geen overheidsfunctie meer hebben, afstoten. Afgelopen zomer werden deze te koop gezet. Het Rijk zoekt hierbij naar een partij die de rol van gebiedsregisseur wil invullen. Maar dat betekent dat lokale ondernemers, die een pand vaak al jaren huren, het nakijken hebben. Terwijl juist zij zo hard nodig zijn om het gebied te ontwikkelen en laten floreren. Hen binden aan het dorp is hiervoor belangrijk. Het proces duurt bovendien al erg lang, wat eveneens nieuwe ontwikkelingen frustreert.

Een ander belangrijk punt is dat de partij waar gesprekken mee lopen, Drents Landschap, aangeeft extra geld nodig te hebben voor het onderhoud. Willemien: “Dat zou niet, of veel minder, nodig zijn als je de courante panden verkoopt aan ondernemers, waarbij je de winst gebruikt om de incourante panden voor een lager bedrag te verkopen. Een win-win situatie dus.”

Het argument dat ondernemers en particulieren minder goed voor hun monumentale pand zouden kunnen zorgen, vindt de VVD onterecht. Karin Zwaan, VVD Statenlid en woordvoerder Vitaal Platteland: “Er zijn immers vele voorbeelden waarbij ondernemers, juist ook omdat het hun bedrijf en broodwinning betreft, hun pand prachtig restaureren en onderhouden.  Dat zien we al op veel plekken in Drenthe. Ook de situatie in Veenhuizen leent zich daar prima voor.”

De VVD Statenfractie heeft het College van Gedeputeerde Staten daarom gevraagd zich er voor in te zetten dat de panden verkocht kunnen worden aan ondernemers en particulieren.