VVD bezorgd over sluiting KvK kantoor in Emmen

Het vertrek van de KvK uit Emmen baart VVD Drenthe zorgen. Vanaf 20 december kunnen startende ondernemers zich niet meer in Emmen inschrijven in het handelsregister. Zij moeten vanaf dat moment persoonlijk naar Zwolle of Groningen. Dit omdat digitaal inschrijven op dit moment nog niet mogelijk is.

VVD Statenlid Annigje Udinga: ‘Dit nieuws verrast ons niet alleen, maar baart ons ook zorgen. Het is het laatste kantoor van de Kamer van Koophandel in Drenthe. Wat betekent dit voor onze ondernemers? Welk signaal straalt dit uit? Voor het inschrijven bij de KvK is het nog steeds nodig aanwezig te zijn op hun kantoor.”

De KvK locatie in Emmen kent naar verluid het hoogste aantal inschrijvingen van Noord-Nederland. De VVD Statenfractie vindt dat de KvK een basisvoorziening is en dat het niet gewenst is dat startende ondernemers moeten uitwijken naar Groningen of Zwolle om zich in te laten schrijven. Daarnaast vindt de fractie dat moet worden ingezet op de versnelde ontwikkeling van digitaal inschrijven.

Annigje heeft namens de fractie vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten. Ze wil weten of het college actie gaat ondernemen om te proberen de KvK voorzieningen voor Drenthe te behouden. “Zodat het (startende) ondernemersklimaat in Drenthe niet verslechtert. Want we vinden het belangrijk dat ondernemers goed gefaciliteerd worden.”