VVD wil duidelijkheid over verantwoord openen van toiletgebouwen

Statenlid Annigje Udinga vindt het jammer dat de toiletgebouwen op campings en jachthavens in Drenthe gesloten moeten blijven. Ze wil van het college weten of het mogelijk is om de toiletvoorzieningen zsm te openen of gelijke regels voor alle recreatiebedrijven in Nederland op te stellen.

Want de toiletgebouwen in Flevoland en de Gooi en Vechtstreek zijn wel opengesteld door de veiligheidsregio aldaar. Udinga:: “Wij horen van meerdere ondernemers dat de onduidelijkheid groot is. Gasten zijn in verwarring en weten niet meer wat nu wel en niet mag.”

De campings willen volgens Udinga graag open om nog te redden wat er te redden valt dit seizoen. “De afgelopen weken hebben ze volop geïnvesteerd om hun toiletgebouwen coronaproof te maken, zodat ze verantwoord open kunnen. Want dat staat natuurlijk voorop, ook voor de VVD.”

Udinga gaat tijdens de statenvergadering van woensdag 27 mei dan ook vragen of het college in overleg wil treden met de voorzitter van de Drentse veiligheidsregio en wil aandringen op uniforme regels. “Het liefst willen we de toiletten per direct openen, maar in elk geval moeten er regels komen die oneerlijke concurrentie en onduidelijkheid voorkomen. En de recreatiesector in Drenthe een eerlijke kans geven om deze crisis het hoofd te bieden.”