VVD: Pak overlast in de trein aan

In de trein tussen Zwolle en Emmen (de Vechtdallijn) vinden regelmatig incidenten plaats. De overlast zou met name veroorzaakt worden door uitgeprocedeerde asielzoekers, de zogenaamde “veiligelanders”. De VVD wil dat deze overlast stopt.

De overlastgevers reizen zwart, dragen geen mondkapje of weigeren een ID-bewijs te tonen. Als zij hierop worden aangesproken door het treinpersoneel of andere reizigers, worden deze geïntimideerd, bespuugd of uitgescholden. In sommige gevallen worden zij fysiek belaagd. Dit vindt de VVD onacceptabel.

VVD Statenlid Karin Zwaan: “Onze inwoners, waaronder ook scholieren, reizen met deze trein en hebben net als het treinpersoneel heel regelmatig te maken met agressie en geweld. Reizen met het OV moet voor iedereen veilig zijn. Voor raddraaiers is geen plaats. Wij willen dat de overlast stopt.”

De Drentse VVD Statenfractie maakt zich zorgen over de overlast, net als de Statenfractie van Overijssel en gemeenteraadsfracties, die vragen hebben gesteld in Overijssel. Ook Erik Ziengs, Tweede Kamerlid voor de VVD, vindt dit een kwalijke zaak en heeft kamervragen gesteld.

Karin vindt het belangrijk dat er wordt ingegrepen: “Wij willen graag meer informatie en cijfers betreffende deze overlast. En ook dat samen met Arriva wordt onderzocht of een treinverbod voor deze specifieke groep mogelijk is. Of dat er andere opties zijn.” De VVD Statenfractie vraagt daarom ook de Gedeputeerde Staten van Drenthe te reageren op de vragen. Zodat er met betrokken partijen een goede aanpak gevonden kan worden en de overlast wordt gestopt.