VVD en CDA: meer inspraak voor inwoners bij de energietransitie

Samen met het CDA heeft de VVD Statenfractie een motie ingediend waarin wordt opgeroepen de inwoners van Drenthe extra te betrekken bij de besluitvorming rond de energietransitie.

Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “In veel gemeenten zijn informatiebijeenkomsten geweest en konden mensen inspreken in raadsvergaderingen. Maar wat wij vaak nog missen is echt het goede gesprek met de inwoners van een gebied. Waar willen we windmolens, en waar willen we zonnepanelen op land toestaan? Wat zijn de belangrijkste randvoorwaarden? Welke alternatieven zien we?”

De afgelopen maanden hebben gemeenten hun energiestrategie opgesteld. Deze is nog concept, en medio 2021 wordt deze Regionale Energie Strategie van Drenthe definitief vastgesteld. Willemien: “Nu zijn het vaak belangengroepen die inspreken. Ook goed, maar we willen graag de inwoners meer betrekken. En dan niet met een simpele vraag waar je alleen ja of nee op kan zeggen of met een enquête. Maar echt samen de verdieping zoeken om zo tot goede oplossingen te komen. En dat organiseren we dan samen met de gemeenten. De politici kunnen dan ook hun inzichten toetsen en inspiratie opdoen om de plannen mee aan te passen, omdat ook zij meegenomen worden in de inhoudelijke discussies”.

In de motie wordt opgeroepen om samen met de gemeenten alternatieve vormen van burgerparticipatie te ontwikkelen voor het meedenken over de energietransitie. De motie werd naast de indieners CDA en VVD gesteund door de PvdA, Forum voor Democratie , PVV, ChristenUnie, D66, GroenLinks, Sterk Lokaal en OpDrenthe.

Gedeputeerde Tjisse Stelpstra onderstreept het belang van participatie en ziet de motie als ondersteunend aan het RES traject dat wordt doorlopen. Hij gaat dit bespreken met de Drentse gemeenten.