Lobby voor Groningen Airport Eelde

Luchthaven Groningen Airport Eelde is van belang voor het noorden. Voor de ontsluiting, voor bedrijvigheid en voor banen. Helaas is het ondanks eerdere mooie plannen niet gelukt om een rendabele exploitatie neer te zetten. Een jaarlijks tekort van 6-8 miljoen lijkt onvermijdelijk. Wat nu te doen?

Nu de handdoek in de ring gooien? Met als gevolg dat de luchthaven voor een groot deel wordt opgedoekt?
VVD Fractievoorzitter in de Drentse Staten Willemien Meeuwissen vindt dat geen goed idee: “De gevolgen van sluiten of afbouwen zijn aanzienlijk: voor de mensen die er direct of indirect werken, voor de orgaantransplantaties in het UMCG, voor de lesvliegtuigen en voor de drone innovaties. We hebben bovendien van gedeputeerde Bijl begrepen dat er aanknopingspunten zijn voor een exploitatie die wél uitkan, met contracten met het Rijk, de Schipholgroep en andere partijen, waardoor het vliegveld behouden blijft voor het noorden. De deur hiervoor lijkt nog open te staan. Die kans moeten we zien te benutten”.

De VVD geeft daarom de gedeputeerde mee naar de aandeelhoudersvergadering dat de komende twee jaar gebruikt zouden moeten worden om de opties die zich hebben aangediend verder te bespreken met het ministerie en de Schipholgroep. Hiervoor kan het nodig zijn gedurende die twee jaar GAE te stutten met geld uit het eerder ingestelde routefonds dat niet gebruikt is; er hoeft dus geen extra geld beschikbaar te worden gesteld.

Willemien: “Als het vliegveld weg is, komt het nooit meer terug. We kunnen dat niet laten gebeuren zonder alles op alles gezet te hebben om de exploitatie rond te krijgen.
We vinden het daarom belangrijk de komende twee jaar de luchthaven en de aandeelhouders de ruimte te geven om deze lobby volop te voeren.“