VVD Drenthe tevreden over kwaliteitsimpuls toerisme

VVD Drenthe vindt het bijzonder positief dat fors wordt geïnvesteerd in recreatie en toerisme in Drenthe. In het verbreden van fietspaden, het aantrekken van dagrecreatie en het revitaliseren van vakantieparken. Maar Statenlid Annigje Udinga merkte bij de behandeling van de Kwaliteitsimpuls Toerisme & Recreatie op dat er weinig aandacht was voor watersportrecreatie.

“Er is de laatste jaren heel veel geld gestoken in allerlei watersportvoorzieningen en daarnaast is in coronatijd de verkoop van boten enorm gestegen”, meende zij. “Promoot Drenthe als watersportprovincie beter en denk aan watertaxi’s die fietsers van A naar B kunnen brengen. Vanuit de hub Meppel ben je zo in Giethoorn. En andersom. Op die manier kunnen we onze buurprovincie Overijssel ontlasten.” Gedeputeerde Henk Brink gaf aan dat toeristen vanuit Giethoorn inderdaad over water zo in Meppel zijn. “Ze zijn welkom en als er aanvragen komen die een zetje in de rug kunnen gebruiken, gaan we daar zeker naar kijken.”

Toegankelijk

VVD Drenthe wil dat de Drentse natuur goed toegankelijk is voor bezoekers. Zowel voor Drenten als toeristen en voor wandelaars én fietsers. “Vooral de buiten infrastructuur heeft een behoorlijke impuls nodig”, meende Annigje. “Juist in de natuurparken liggen veel schelpenpaden waar je elkaar moeilijk kunt passeren en je als gezin alleen maar achter elkaar aan kunt fietsen.”

Huurfietsen

Annigje pleitte verder voor het stimuleren en faciliteren van ondernemers om huurfietsen bij natuurgebieden aan te bieden. En ook verbetering en verbreding van huidige fiets- en wandelstructuren met meer zitbankjes onderweg is volgens haar een must. “Maar we willen ook dat liefhebbers van de ruitersport en mountainbikers Drenthe nog beter ontdekken middels mooie arrangementen. We hopen dan ook dat Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten een beroep op deze subsidiepot gaan doen. De provincie moet daarbij vooral ondernemers betrekken bij de beleidsontwikkeling.”

Slecht weer attracties

Toeristen komen volgens Annigje graag naar Drenthe om te wandelen of te fietsen, maar in de winter zijn er weinig mogelijkheden om te recreëren. “Wanneer elke grote stad in Drenthe een slechtweer attractie zou hebben, heeft dat direct positieve gevolgen voor het toerisme en de werkgelegenheid in die regio. We zijn benieuwd naar wat er in het vat zit en wachten dat af. Dat geldt ook voor de toezegging van Gedeputeerde Brink om met het Recreatieschap naar mogelijkheden te kijken om camperaars beter te faciliteren in Drenthe.”