VVD wil doorgaan met Topdutch



Willemien Meeuwissen, fractievoorzitter van de VVD Statenfractie: “Topdutch is gestart als een mooie en zeer ondrentse actie. Met veel bravoure en trots. Dit spreekt de VVD fractie aan. Fantastisch om ook eens onszelf op de borst te kloppen en onze sterke kanten te benadrukken. Een mooi experiment, met lef en durf neergezet.  We snappen dat dit kan botsen met de ambtelijke molens en met de behoefte aan verantwoording, zoals is opgenomen in het rapport. Maar wij vinden dat je soms ook de creativiteit moet toelaten.”

De fractie herkent de worsteling met de keuzes die gemaakt moesten worden om Topdutch vervolgens verder te ‘laden’. Want waar is het Noorden nu precies van? Uiteindelijk zijn er 7 thema’s gekozen. Het rapport geeft aan wat de succesfactoren zijn voor regiobranding. En geeft suggesties hoe je hier beter aan kan voldoen. Willemien: “Focus is een belangrijke succesfactor, wat ons betreft zou dat nog wat scherper kunnen”.

Willemien merkt op: “Je kunt naar Topdutch kijken met een zwarte bril. Dan is er aangeklungeld en deugt er niets. Maar met een iets rozere bril, of eigenlijk was ie knalgroen, die Topdutch bril, dan kan je stellen dat er is gepionierd. Er zijn nieuwe zaken uitgeprobeerd, en er is trots aangeboord van inwoners. En deze bril kiezen wij. Die past ons goed!”

In de loop van de tijd is de rol van de NOM, verantwoordelijk voor de acquisitie, veranderd. Er is een strategisch kader gesteld door de NOM en de provincies waar ook de regiobranding op kan aansluiten. Dat is winst. Zo wordt goed samengewerkt tussen de branding en de acquisitie. Willemien stelt: “In het rapport wordt geadviseerd om te onderzoeken of de NOM de taak van regiobranding kan overnemen, en dat lijkt ons een verstandige denkrichting. Dus goed dat het college van Gedeputeerde Staten dat gaat onderzoeken.”

Willemien sloot af met een oproep aan de Staten: “Laten we het lef dat is getoond koesteren. Ik roep u allen op: Geef Topdutch hiervoor de ruimte!”

Gedeputeerde Henk Brink zal met een voorstel komen op welke wijze Drenthe samen met Groningen en Friesland de Topdutch regiobranding kan voortzetten.