VVD Drenthe blij met voortzetting samenwerking oosterburen

Tijdens de FCBE commissievergadering werd de Drentse Duitslandagenda 2020-2023 besproken. Het Europa van de toekomst zet in op economische ontwikkeling door met name regionale samenwerking en vooral ook innovatie te stimuleren. De VVD vindt het dan ook belangrijk om de samenwerking met grensregio’s waaronder Duitsland te versterken. Commissielid Kees Vianen benadrukte het belang van de samenwerking tijdens de commissievergadering.

In de vorige bestuursperiode zijn positieve ervaringen opgedaan met het uitvoeren van een

Drentse Duitslandagenda als rode draad voor de grensoverschrijdende samenwerking. De VVD is dan ook verheugd met het feit dat er een Drentse Duitslandagenda 2020-2023 is.

Kees Vianen: “de resultaten van de samenwerking vlogen ons onlangs nog om de oren. Zo wordt er bijvoorbeeld geïnvesteerd in de lijn Emmen-Rheine. En is er een behoorlijk geldbedrag uit Europese fondsen naar het Noorden gekomen.”

De VVD is blij dat er in de Drentse Duitslandagenda nauw samen wordt gewerkt met een grote diversiteit aan partners en dat het MKB een stevige positie in de agenda krijgt. De samenwerking met Ik Ben Drents Ondernemer om ondernemers te adviseren over het benutten van exportkansen en het bevorderen van kennisuitwisseling over internationaal zakendoen met de Duitse buren is hier een goed voorbeeld van.

Over de arbeidsmarkt in deze agenda lezen we dat er wordt ingezet op een 360-graden-

arbeidsmarkt. Het arbeidsmarktbeleid wordt meer verbonden aan maatschappelijke transities en ontwikkelingsvraagstukken in de grensregio. Kees Vianen: “het is daarbij wel belangrijk om in ogenschouw te nemen dat onderwijs en arbeidsmarkt onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We hopen dan ook dat het college de onderwijsinstellingen betrekt bij de 360-graden-arbeidsmarkt.”

Alle programma’s binnen de Drentse Duitslandagenda zijn mooie initiatieven. Maar zoals Franzis Pranger-Wiese zich onlangs afvroeg in een interview met Dagblad van het Noorden: hoe maken we de inwoners van Drenthe nou écht warm voor de taal en cultuur van onze oosterburen? Kees Vianen gaf aan dat we het voor de inwoners zo concreet mogelijk maken en laten zien dat de verschillen tussen de beide landen veel kleiner zijn dan veel mensen denken.