Mark Strolenberg wil winkelcentra redden

“Niet Den Haag, maar onze Drentse ondernemers bieden werkgelegenheid en de regering moet hen beschermen tegen de zoekmachines!

De Hoogevener Mark Strolenberg, nummer 38 op de kieslijst van de VVD ziet met lede ogen aan dat Drentse winkelcentra steeds vaker kampen met leegstand. “In een winkelstraat zoals de Hoofdstraat in Hoogeveen die in de afgelopen jaren  flink is opgeknapt zie je steeds meer leegstand. Zowel  landelijke winkelketens als lokale winkels hebben de deuren  gesloten en daarmee neemt de aantrekkelijkheid en leefbaarheid in Hoogeveen af. Het  is overigens een tendens in heel Drenthe en daar moet wat aan gebeuren.”

Strolenberg ziet een aantal oorzaken voor dit probleem, Corona uiteraard, maar ook  internetaankopen en buitenlandse zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo of DuckDuckGo bijvoorbeeld. “ Wat de invloed van Corona betreft kan ik kort zijn; we moeten ondernemers steunen of het nou ZZP-ers zijn of winkeliers. Ons als het ware uit de crisis investeren, zeker in Drenthe willen wij dat buiten de schitterende natuur ook behouden als leefomgeving voor de inwoners.”

Internet en zoekmachines

Dat VVD kandidaat Strolenberg veel weet van de digitale mogelijkheden is na zijn (onverwachte) optreden in Zondag met Lubach en Editie NL van RTL ondertussen wel bekend. Zo benadrukte Strolenberg in het laatste programma nog maar  eens dat Bluetooth een uitvinding is uit het Drentse Emmen. “We kunnen de digitale mogelijkheden voor ons laten werken maar soms werkt het ook tegen onze lokale ondernemers. Ik neem als voorbeeld de bruin- en witgoed winkels. Vroeger hadden we Emms nog in de Hoofdstraat, of Bruinsma aan de Grote Kerkstraat naast ketens als BCC, Scheer en Foppen en vele anderen. Nu zijn er nog maar  twee, als je deze ondernemers spreekt komen vele ‘klanten’ bij hen kijken en bestellen vervolgens bij anderen via het internet. “

Maar ook de zoekmachines (die zich vrijwel altijd in het buitenland bevinden) zijn een probleem aldus de Drent; “Daar is het probleem zowel dat je voor een positie betalende onderneming ziet boven de lokale bedrijven, je vindbaarheid is ook een advertentie. Maar de algoritmes (het computerprogramma achter de website zeg maar) laten ook de resultaten zien op populariteit, daardoor zullen landelijke ketens (zelfs als ze zich niet in jouw omgeving bevinden) altijd boven de lokale winkels komen te staan.”

Drentse ondernemingen redden

De “digitale/liberale Drent in het parlement” wil de lokale ondernemers in onder meer de winkelcentra redden: “Dat kan praktisch door het verkleinen van winkelgebieden, door financiële  steun in Coronatijd, maar moet ook op hoger (digitaal) niveau. Den Haag weet nog niet zo goed hoe om te gaan met de digitale wereld, vergeet dat regelgeving nu echt noodzakelijk is omdat het anders te laat is. De macht van  deze globale techreuzen is groter  dan men denkt. Ik denk dat ik daar zeker een goede  rol in kan spelen.