Geld voor opleiden, bij- en omscholen in de bouw

De bouw kampt met toenemende tekorten aan technische vakmensen, zoals elektriciens, installateurs en monteurs. Bijna 20% van de ondernemers in de bouw ervaart problemen als gevolg van een personeelstekort. Door de energietransitie en de aanpak van het woningtekort neemt de vraag naar deze beroepen alleen maar toe.

Met het project ‘Kansen Verzilveren voor Technisch Vakmanschap’ investeert de provincie Drenthe samen met partners binnen de techniek en bouw & infra, de provincie Fryslân en WerkinZicht Groningen 1,1 miljoen euro in de branches. Dat doet ze door subsidies beschikbaar te stellen voor scholing. Dit kan bijdragen aan een weerbare arbeidsmarkt en sterke economie.

Statenlid Annigje Udinga is blij met de subsidieregeling. “Mensen uit kansarme sectoren zoals de administratie en de verzekeringswereld willen we laten bewegen naar sectoren als de bouw en de techniek. Opleiden, bijscholen en omscholen is wat er nodig is om de grote personeelstekorten in de bouw en techniek op te lossen. Dit zijn geweldig leuke sectoren waar enorme kansen liggen. We hopen dat steeds meer jongeren, vrouwen en zij-instromers dat gaan ervaren.”