Afscheid Jan Smits van de Drentse Staten

Na 10 jaar heeft Jan Smits afscheid genomen van de Provinciale Staten van Drenthe. Hij geeft zijn zetel op omdat hij is gekozen in de gemeenteraad van Tynaarlo.

Jan was een markant en geliefd statenlid. Hij zette de toon als voorvechter van het bevriezen van de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Ook wierp hij het college meermalen de vraag voor de voeten ‘Bent u wel in control?’, als weer eens bleek dat de gereserveerde budgetten niet waren uitgegeven. De afgelopen periode heeft hij zich er bovendien voor ingezet om de ontwikkelingen rond de energietransitie in goede banen te leiden, en daarbij samen op te trekken met de VVD raadsfracties in Drenthe.

Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “Met Jan verliezen we een zeer gewaardeerd statenlid in onze fractie. Niet alleen vanwege zijn inhoudelijke bijdrage, maar juist ook vanwege de manier waarop hij opereert. Met een vriendelijke glimlach en een aardig woord voor ieder wist hij de liberale waarden luid en duidelijk over het voetlicht te brengen. En daar hoorde dan ook altijd een kwinkslag bij. Wij danken Jan voor zijn jarenlange inzet en de fijne samenwerking binnen de fractie. En natuurlijk wensen we hem veel succes en plezier in de raad van Tynaarlo.”

Dat hij breed gewaardeerd werd door alle statenleden en gedeputeerden bleek ook door de staande ovatie die hij in ontvangst mocht nemen na zijn afscheidsspeech.

Jan is opgevolgd door Roelof Oosting uit Odoornerveen.