Stevige gesprekken na aangenomen stikstofmotie

Veel VVD leden uit heel Nederland vinden dat het kabinet de stikstofplannen moet aanpassen. Drie van hen, namelijk Willemien Meeuwissen (fractievoorzitter van de VVD Statenfractie in Drenthe), Mirjam Pauwels (oud-wethouder van Assen), en Mirjam Nelisse stelden daarom een motie ‘zorgvuldig stikstofbeleid’ op voor de algemene vergadering van de VVD op 11 juni. Deze werd ingediend namens 866 VVD leden en vervolgens met 51% van de stemmen aangenomen.

Hierna hebben meerdere gesprekken plaatsgevonden tussen de initiatiefnemers en de Tweede Kamerfractie. Alle in de motie genoemde onderwerpen passeerden de revue. Willemien Meeuwissen blikt terug: “Er was oor voor onze punten, en er werd begrip getoond. Woordvoerder Thom van Campen heeft aspecten gebruikt in het stikstofdebat in de Tweede Kamer van afgelopen donderdag. Ook heeft hij een aantal goede moties ingediend. Hiermee wordt meer ruimte gecreëerd voor de uitvoering van de maatregelen en dat is belangrijk. Al maken we ons nog wel zorgen over het tempo. Veel van de door de minister gedane toezeggingen vergen immers tijd, zoals de Ecologische Autoriteit die uitspraken gaat doen over de kwaliteit van de natuur, en het vlot trekken van snelle processen rond het valideren van nieuwe reeds ontwikkelde technologie. We verwachten dat de fractie de vinger aan de pols houdt en tot spoed blijft manen. Maar we zijn er nog niet gerust op dat dit daadwerkelijk allemaal op tijd gereed komt.”

Op het belangrijkste punt zijn de initiatiefnemers van de motie en de Tweede Kamerfractie het echter niet eens geworden, en dat betreft de doelen. De Tweede Kamerfractie blijft  -net als de minister- vasthouden aan het doel van 50% afname van de stikstofuitstoot in het hele land naast een doel van 74% van de Natura2000 gebieden onder de Kritische Depositie Waarde. Al mogen de provincies afwijken van het beruchte gepubliceerde kaartje, de totale doelen blijven overeind. Willemien Meeuwissen begrijpt dat niet: “Er zijn zoveel valide argumenten om het anders aan te pakken, en die komen niet van de eersten de besten. Het mantra dat we ‘anders niet van het stikstofslot komen’ blijft de boventoon voeren. Terwijl we ervan overtuigd zijn dat we er op deze manier óók niet uit gaan komen. Immers, om in de gebieden de goede beweging te kunnen maken moeten we met elkaar in gesprek en zorgvuldige afwegingen maken: met provincies, boeren en andere uitstoters, natuurbeheerders, en overige betrokkenen. Dat kan alleen op basis van vertrouwen, in elkaar en in het proces. Dan moeten er geen torenhoge, onhaalbare en voor de natuur onnodige doelen boven de markt hangen.” Daarnaast stelt ze dat er oog moet zijn voor álle doelen die we nastreven op het platteland, zoals leefbaarheid, natuur, economie, wonen, energietransitie en klimaatadaptatie. Eenzijdig inzetten op stikstofreductie is niet in het belang van Nederland. “En daarom blijven we in gesprek met de Tweede Kamerfractie over de haalbaarheid en de effectiviteit van de doelen. Ook in onze eigen provincie zullen we hier aandacht voor vragen”.

Lees hier meer over hoe de initiatiefnemers de motie ‘zorgvuldig stikstofbeleid’ terughoorden in de inbreng van de VVD Tweede Kamerfractie in het stikstofdebat van 23 juni, maar ook op welke punten dat niet het geval was.