VVD Drenthe zet in op Drentse stikstofaanpak

Het kabinetsbeleid inzake stikstof moet anders. Die duidelijke boodschap kwam van statenlid en woordvoerder Johan Moes tijdens de laatste vergadering van Provinciale Staten. “Dat Nederland snel van het slot moet, is duidelijk, want het moet weer mogelijk worden te bouwen, bedrijven uit te breiden en evenementen te organiseren. Maar de landelijk gestelde stikstofdoelen zijn niet realistisch en bovendien ook niet nodig voor een goede natuur. Dat moet echt anders, en in Drenthe gaan we het ook anders doen”.

Toekomst voor de boeren, toekomst voor Drenthe
Voor de VVD staat buiten kijf dat er een goede toekomst moet zijn voor de boeren in Drenthe, en daarmee voor heel Drenthe. Daarom is de VVD verheugd met de Drentse aanpak die het college van Gedeputeerde Staten heeft aangekondigd. Daarbij wordt uitgegaan van de wet, niet van de brief van het kabinet, is het beruchte kaartje terzijde gelegd, en is de inzet gericht op de daadwerkelijke verbetering van de natuur. Daar horen verschillende maatregelen bij, zoals het verbeteren van het natuurbeheer in natura2000 gebieden. Ook wordt in de nabije omgeving van die gebieden samen met de betreffende boeren en terreinbeherende organisaties onderzocht wat er mogelijk is. Misschien zijn er boeren die willen stoppen en in goed overleg kunnen gronden mogelijk geruild worden. Ook komt er geld beschikbaar voor bijvoorbeeld natuurbeheer waarmee boeren hun bedrijfsmodel kunnen uitbreiden. En er wordt bekeken welke uitstoot reeds is gereduceerd sinds 2018 en wat er verder aan stikstofuitstoot te verminderen is met nieuwe technologieën en voermaatregelen. Van gedwongen uitkopen is geen sprake. Johan concludeert: “Er zijn tal van goede mogelijkheden die we kunnen inzetten. Met één overeenkomst: ze moeten worden gesteund door de boeren en terreinbeherende organisaties.” Het college verwacht hiermee al heel veel resultaat te kunnen bereiken.

De Drentse inzet richting Den Haag
De Drentse VVD Statenfractie staat in nauw contact met haar Haagse partijgenoten.
Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “Dat we het niet eens zijn met de rigide stikstofdoelen van het kabinetsbeleid, waar helaas ook onze Tweede-Kamerfractie vooralsnog aan vasthoudt, moge duidelijk zijn. We hebben het initiatief genomen om op het VVD congres een motie in stemming te brengen, en die is tot onze vreugde met een meerderheid aangenomen. We zijn blij dat we deze steun krijgen van partijleden uit het hele land.”

Na deze motie is veel overleg geweest en heeft ook de VVD in de tweede kamer veel vragen gesteld en moties ingediend. Daarmee is het beleid in goede zin bijgestuurd. Bijvoorbeeld door innovatie te bevorderen en meer metingen te doen, ook met betrekking tot de staat van de natuur.  Willemien: “Hier zijn we blij mee. Hierin hebben we ook zeker wat bereikt. Maar het is voor ons nog niet genoeg. Dus we blijven bij hen aandringen op aanpassing van de doelen. We willen geen vaste uitstootreductie-percentages, maar uitgaan van de werkelijke staat van de natuur, en de werkelijke oorzaken van eventuele achteruitgang, zoals we ook in de Drentse aanpak doen. Daarnaast vinden we dat er opnieuw bekeken moet worden wat we met Brussel hebben afgesproken. We leven in een dichtbevolkt land, waarin we de verschillende belangen goed in balans moeten kunnen afwegen. Een besluit over gewenste natuur van ruim 30 jaar geleden moet geëvalueerd kunnen worden. Dus we blijven actief in gesprek.”