Hoge nood in Drenthe wordt opgelost

De VVD wil dat bij natuurgebieden en bij OV knooppunten gezorgd wordt voor openbare toiletten. Veel mensen hebben last van het gebrek aan openbare toiletten.

Het gaat om 3,5 miljoen buik- en blaaspatienten in Nederland en bijna 300.000 in Drenthe. Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de mensen met een spijsverteringsziekte binnen vijf minuten een toilet moet bereiken bij hoge nood. ‘En dat is meteen het grote probleem’, zo meent VVD-statenlid Annigje Udinga. ‘Er zijn nog steeds heel veel mensen die de deur niet uit durven, uit angst geen toilet te vinden. Dat moet toch anders?’

Dat vonden gelukkig ook alle andere statenleden tijdens de statenvergadering van afgelopen woensdag. Udinga diende - samen met de fracties van Ja21, PvdA, PVV en SP - een motie in om Gedeputeerde Staten (GS) op te roepen om de mogelijkheden te onderzoeken van meer bereikbare en toegankelijke toiletten. De motie werd unaniem aanvaard en ook gedeputeerde Nelleke Vedelaar omarmde het initiatief om te kijken of er meer toiletten in Drenthe kunnen komen.

Angst

Een derde van de Nederlanders stelt dat hun levenskwaliteit hieronder lijdt, een vijfde blijft soms tot regelmatig thuis uit angst op pad geen toilet te vinden. Of wordt gedwongen tot wildplassen. Of komt simpelweg in een gênante situatie terecht. Udinga: ‘Drenthe is een gastvrije provincie. Maar dat geldt niet voor mensen met hoge nood. Als je thuis gasten ontvangt, laat je die toch ook niet bij de buren naar het toilet gaan? Datzelfde zou moeten gelden voor onze provincie. Ook voor ouderen, kinderen en zwangere vrouwen die vaker moeten plassen.’

Voorbeeld

In Drenthe kan volgens Udinga het goede voorbeeld worden geven door de toiletten van het provinciehuis, (wegen)steunpunten en andere locaties van de provincie open te stellen. ‘Daarnaast kunnen we zorgen voor toiletten bij OV-knooppunten en via afspraken met nabijgelegen horeca en winkels. Deze toiletten kunnen we vindbaar maken via de HogeNood-app, raamstickers en bewegwijzering. We vragen GS om voor 1 juni in beeld te brengen hoe groot de behoefte is in Drenthe en eventueel met een voorstel te komen hoe we meer toiletten in Drenthe kunnen realiseren. Wij willen Drenthe graag echt gastvrij, inclusief en schoon maken. De nood is hoog, dus we hopen dat er gauw verlichting komt.‘