Snellere uitbetaling wolfaanvallen

De provincie gaat vanaf het nieuwe jaar sneller schapenboeren compenseren die zijn gedupeerd door aanvallen van de wolf. Dat is het resultaat van vragen die Statenlid Johan Moes heeft gesteld aan gedeputeerde Henk Jumelet.

Moes: ‘Na inventarisatie en meldingen van dierhouders bij de VVD fractie bleek dat BIJ 12 van de bewezen wolfaanvallen in juli 2022 nog geen betalingen heeft uitgekeerd. De betalingstermijn van 16 weken was al lang verstreken, we zaten inmiddels bijna op 20 weken na de aanvallen van de wolf, dit kon toch niet?’

Moes wilde dat BIJ 12 onmiddellijk tot uitkeren van de schade overging en zich aan hun eigen betalingstermijnen zou houden.

Gedeputeerde Jumelet reageerde alert op de al eerder ingediende vragen van Moes en regelde dat een dag voor de Statenvergadering van 14 december het geld op de rekening van de gedupeerde schapenboeren stond. Daarnaast zegde hij toe dat de betalingstermijn wordt verkort naar vier weken en dat de betaling vooruitloopt op het DNA-onderzoek van BIJ12.