Kazerne blijft in Assen

Na maanden overleg tussen Drentse bestuurders en politici en staatssecretaris Christophe van der Maat is het besluit nu genomen: het 13e infanteriebataljon, ondersteunende diensten en de muziekkapel blijven in de Johan Willem Friso kazerne in Assen. Er wordt ruim 75 miljoen euro geïnvesteerd in deze locatie.

Willemien Meeuwissen, fractievoorzitter VVD Statenfractie is verheugd: “Dit was waar we op ingezet hebben. Een goede oplossing voor defensie, waarbij de kazerne in Assen open blijft, en er per saldo geen werkgelegenheid uit Drenthe verdwijnt”. Fractievoorzitter van VVD Assen, Michiel Hasslacher vult aan: “En ook de muziekkapel blijft in Assen. Dat is belangrijk voor veel verenigingen en het muziekonderwijs in Assen en omgeving.”

Wel gaan er zaken veranderen, zo verhuist de school naar Havelte, blijft daar één pantserinfanteriebataljon, en verhuist de andere naar het midden van het land. Bij beide staan momenteel veel vacatures open, naar verwachting zijn die elders beter in te vullen. De mensen die in Havelte willen blijven werken, kunnen ervoor kiezen te werken in het bataljon dat daar blijft. Ook wordt de geneeskundige dienst en de transportcapaciteit er uitgebreid. In Havelte wordt naar verwachting 250 miljoen geïnvesteerd. Renate Masselink, fractievoorzitter VVD Westerveld: “En dat is dan weer een mooie opsteker voor ónze gemeente”.

Op een locatie bij het station van Assen komen extra rijksbanen. En daarnaast zullen op termijn ook nog andere rijksbanen naar Assen en Drenthe komen. Christophe van der Maat: “Met dit plan vergoten we de operationele gereedheid van onze eenheden. Dat is belangrijk voor een slagvaardige krijgsmacht. We hebben het plan uitgewerkt met oog voor de wensen en belangen uit Drenthe. “

Per saldo blijft de werkgelegenheid in Drenthe gelijk. “Een prachtig resultaat” aldus de Drentse VVDers. “We hebben de korte lijnen binnen de partij goed kunnen inzetten. De staatssecretaris komt zelf uit het provinciebestuur (van Brabant) en begreep daardoor goed wat voor ons belangrijk is. We zien de ontwikkelingen met vertrouwen tegemoet.”