Overlast veiligelanders onacceptabel

"Het loopt nu echt de spuigaten uit. Na al een paar jaar overleg en pappen en nathouden moet het nu echt gebeurd zijn met het criminele en ongewenste gedrag van de zogenaamde veiligelanders", aldus fractielid Roelof Oosting: "De VVD Drenthe heeft de staatssecretaris duidelijk gemaakt dat de maat meer dan vol is. De asielzoekers uit Noord Afrika, de zogenaamde veiligelanders, terroriseren en gedragen zich crimineel in de regio Nieuw Weerdinge en Ter Apel."

Oosting reageert op het nieuwsartikel wat staat op de voorpagina van het Dagblad van het Noorden van 18 februari. Daarin wordt uiteengezet hoe een groep veilgelanders enorme overlast veroorzaken in en om Nieuw-Weerdinge. 'Inwoners hebben het helemaal gehad met de vernielingen en verwensingen door een groep asielzoekers', staat te lezen.

Wetgeving verhinderde tot nu toe dat deze mensen vast gezet konden worden. Oosting: "Staatssecretaris Erik van den Burg geeft aan dat dit binnenkort zal veranderen. En deze mensen op een gepaste manier aangepakt en indien nodig opgesloten kunnen worden. Wij hopen dat deze situatie dan snel verbetert."