VVD STELT VRAGEN OVER MISLOPEN 56 MILJOEN SUBSIDIE

© paradigmum

De VVD-Statenfractie heeft schriftelijke vragen gesteld over het mislopen van een subsidie van € 56 miljoen voor het project Port of Zwolle. In Drenthe ondervindt met name Meppel daar nadelige effecten van. Zowel de VVD Drenthe als de VVD Meppel hecht zeer grote waarde aan het economisch belang van Port of Zwolle. Vooral nu steeds meer goederentransport over het water in plaats van over de weg dient te gaan.

De subsidie was bedoeld als bijdrage aan de verbreding van de Sluizen bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk. Alle Provincies en Gemeenten aan het IJsselmeer hadden daarvoor een subsidieaanvraag ingediend bij de Europese Unie. Met name de havens in de Port of Zwolle zouden door die verbreding beter bereikbaar worden. De Port of Zwolle is het gemeenschappelijk havenbedrijf van Zwolle, Kampen en Meppel. Ook de Provincies Overijssel en Drenthe zijn daar nauw bij betrokken.

Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen wil van Gedeputeerde Staten weten of op voorhand rekening is gehouden met het mogelijk mislopen van deze subsidie. En of het niet doorgaan daarvan nog nadelige consequenties heeft. Daarnaast vraagt zij het College van Gedeputeerden of Drenthe samen met Overijssel niet meer een voortrekkersrol moet innemen. Naast de provincie Friesland".

Willemien Meeuwissen: “Port of Zwolle is voor Drenthe van doorslaggevend belang. Meppel is Drenthe’s enige verbinding met open water. In dat licht bezien willen wij hier meer nadruk op. Daarom wil de VVD een overzicht van zowel de stand van zaken als het beoogde tijdspad. En wij willen graag weten wat exact de economische meerwaarde is van het al dan niet doorgaan van het Kornwerderzandproject. Het missen van deze subsidie mag hooguit uitstel betekenen, geen afstel.”