Zet in op recreatie en toerisme

VVD Drenthe is trots op onze bloeiende vrijetijdseconomie en enthousiast over de nieuwe startnotitie voor de Recreatie en Toerisme agenda van de provincie.

Drenthe werkt aan een nieuwe agenda voor de branche waarin zo’n 650 miljoen euro omgaat en waarin 1 op de 14 Drenten werkzaam is. Statenlid Annigje Udinga: “We hebben deze startnotitie aangegrepen om onze ideeën met gedeputeerde Meeuwissen te delen. Recreatie en toerisme zijn onze economische krachtpatsers. We willen dat de provincie ondernemers stimuleert en de natuur wijd openzet voor recreatie. Iedereen moet kunnen genieten, inclusief diegenen met meer dan drie honden, mountainbikers en ruiters! En ook evenementenvergunningen moeten simpel en snel zijn. We willen geen gedoe!”

Ondernemers die willen uitbreiden, geven we de ruimte, volgens Annigje. “Vitale vakantieparken blijven in onze focus. Laten we via Marketing Drenthe pronken met onze provincie: natuur, vermaak, sport en cultuur voor jong én oud. Op land en op water. Provincie- en stads/streekmarketing: laten we ze op elkaar laten aansluiten! Flexibiliteit is key, zeker bij veranderingen zoals Puy du Fou in Meppel. Hebben we een plan B? De provincie moet flexibel zijn en snel kunnen schakelen om nieuwe, hoogwaardige dag-attracties aan te trekken. We roepen op tot daadkracht en snel schakelen. Er is geen tijd te verliezen!”

En tot slot deed Annigje een oproep: “Bouw onze sterke positie vrijetijdseconomie verder uit met aandacht voor eigentijdse, sfeervolle en levendige centrumgebieden. Blijf gemeenten faciliteren om zo aantrekkelijke dorpskernen, levendige binnensteden, compacte winkelgebieden en diverse voorzieningen te behouden of uit te breiden. Want toeristen vinden het heerlijk om te wandelen en fietsen in onze natuur, maar net zo graag bezoeken ze onze leuke dorpen en steden. Laten we dat vooral niet vergeten. Samen bouwen we aan een nog prachtiger Drenthe!”