VVD wil meer ruimte voor Defensie en Ondernemers

Tijdens de recente Statenvergaderingen stond onder andere de toekomst van defensie en economische ontwikkeling in Drenthe centraal. Fractievoorzitter Kees Vianen vertegenwoordigde de VVD bij het bespreken van het agendapunt 'Ruimte voor defensie', waar belangrijke vraagstukken aan bod kwamen over de balans tussen nationale veiligheid en lokaal ruimtegebruik. Ook werd de noodzaak van een sterkere economische strategie voor de provincie besproken door Annigje Udinga, met aandacht voor ondernemers en werkgelegenheid.

De plannen van defensie om meer te investeren in onze veiligheid levert ook een vraag aan ruimte op. En deze ruimte wordt gezocht, onder andere in Drenthe. Dit brengt op sommige plekken onrust met zich mee, en daarom is dit onderwerp uitgebreid behandeld in de Statenvergadering van 25 september.

Kees Vianen van de VVD benadrukte dat in een wereld die steeds onrustiger wordt, een sterke krijgsmacht onmisbaar is. Siegmund van Iwaarden, defensieattaché in Warschau, heeft zelfs gewaarschuwd dat Polen over twee jaar mogelijk in oorlog verkeert, wat ook gevolgen kan hebben voor alle NAVO-landen. Het is dan ook positief dat Nederland de NAVO-norm van 2% van het BBP voor defensie-uitgaven haalt en dit wettelijk vastlegt, wat onze krijgsmacht op peil houdt voor de toekomst.

Echter, de extra investeringen in tanks, F35’s en munitiedepots hebben ook invloed op het gebruik van ruimte, ook in Drenthe. De VVD vindt het essentieel dat het proces voor het vinden van geschikte locaties zorgvuldig en transparant verloopt, met duidelijke communicatie naar bewoners en belanghebbenden. Daarom heeft de landelijke VVD-fractie een motie ingediend om de informatievoorziening in de regio te verbeteren, wat een belangrijke stap is gezien de onduidelijkheid onder de inwoners.

Er moet ruimte komen voor defensie, ook in Drenthe, maar deze ruimte moet slim worden benut. Het college heeft eerder terecht ingezet op koppelkansen, aangezien defensie ook werkgelegenheid met zich meebrengt. Nog geen 1,5 jaar geleden vochten we voor het behoud van de kazerne in Assen, en dat mogen we niet vergeten. Daarom is het van belang dat het college de gesprekken met de staatssecretaris voortzet. Wat de VVD betreft moet vooral het proces richting de inwoners duidelijk en transparant zijn. Er is nu eenmaal ruimte voor defensie nodig, en wat ons betreft is het aan de BBB-staatssecretaris om de juiste keuzes te maken, en vooral ook goed uit te leggen in de gebieden hoe en waarom de keuzes gemaakt worden. Wij blijven controleren op de transparantie van het proces.

Economie:

De VVD Drenthe ziet een sterke en bloeiende economie als de ruggengraat van onze provincie. Wij geloven dat de provincie ondernemers niet moet belemmeren, maar juist moet ondersteunen in hun groei en ontwikkeling. Daarom zijn we positief over de huidige economische koers die is uitgezet. Toch missen we een duidelijke focus op het behoud en aantrekken van rijksdiensten, iets wat essentieel is voor onze regio. Dit zien wij als een gemiste kans en vragen ons af waar dit belangrijke thema in de strategie wordt behandeld.

Een gezonde Drentse economie vraagt om een proactieve acquisitiestrategie, vooral nu onze regio niet langer kan concurreren met de ruime arbeidsmarkten en grote kavels van vroeger. Bedrijven moeten niet alleen aangetrokken worden, maar ook tevreden blijven. MKB-Nederland pleit voor minder regels, meer vertrouwen en minder bureaucratie. Dit sluit aan bij onze visie: weg met de regel-obesitas! Ondernemers moeten de ruimte krijgen om te groeien, zonder gehinderd te worden door variabel beleid rondom vergunningen, stikstofproblematiek, netcapaciteit en waterbeheer.

De arbeidsmarkt in Drenthe staat onder druk door vergrijzing en de uitstroom van jongeren. Bedrijven moeten daarom investeren in technologie en innovatie om hun productiviteit te verhogen. Maar hoe ondersteunt de provincie hen hierin? Zijn onze opleidingen en hogescholen voldoende afgestemd op de banen van de toekomst? Wij vinden dat talentontwikkeling versneld moet worden, met concrete doelen die aansluiten op de behoeften van het bedrijfsleven. Uit onze gesprekken met ondernemers blijkt dat zij vaak de financiële middelen of kennis missen om optimaal in te spelen op nieuwe kansen, zoals digitalisering, verduurzaming en internationalisering. Daarom pleiten wij voor een innovatieprogramma dat Drentse ondernemers weerbaarder en toekomstgerichter maakt. Ook moet de toegang tot financiering voor starters en groeiers worden verbeterd.

Verder liggen er grote kansen in de energietransitie, circulaire economie en gezondheidszorg. De provincie moet een aanjagende rol spelen door bedrijven actief te koppelen aan kennisinstellingen en hen te helpen profiteren van beschikbare subsidies, zoals het Just Transition Fund en EFRO. Het is echter opvallend dat er geen financiële middelen zijn gereserveerd voor de Port of Zwolle, waarvan de haven van Meppel een cruciale rol speelt in zowel de energietransitie als de circulaire economie. Wij vragen de gedeputeerde om opheldering over deze omissie.

Samenvattend: de VVD wil dat de provincie ondernemers de ruimte biedt om te groeien en zich aan te passen aan de veranderingen van deze tijd, zonder overbodige regels en obstakels. Wij zien grote kansen voor Drenthe, maar het is aan de provincie om deze samen met ondernemers te benutten.