VVD WIL IN ORANJE PROEFPROJECT MET SNEL INTERNET

Wat Fractievoorzitter Marc Bosscha betreft, mag er best gemeentegeld worden ingezet bij de oplossing van de problemen: “Burgemeester Ton Baas heeft aangegeven alles in het werk te willen stellen. Nou, dan mag er van de VVD een proefproject van gemaakt worden. En daar mag de Gemeente best financieel aan bijdragen. De Gemeente moet nu even doorpakken. En niet afwachten totdat alle verschillende aanbieders eindelijk op één lijn zitten.” “De VVD maakt zich sterk voor glasvezel in de héle gemeente, niet alleen in Oranje. Als daarvoor een financiële bijdrage van de gemeente nodig is, dan is dat wat ons betreft bespreekbaar. Die glasvezelaansluiting moet ergens beginnen en Oranje merkt - door toedoen van de gemeente en de komst van 700 extra inwoners - als geen ander de beperkingen van het bestaande netwerk. Vandaar dat Oranje een uitzonderingspositie inneemt. En zich prima leent om met de aansluiting te beginnen.” Snel internet staat al lang hoog op de prioriteitenlijst van de Drentse VVD. Vooral op het platteland wordt de leefbaarheid daardoor ernstig ingeperkt. Willemien Meeuwissen: “Traag internet is niet meer van deze tijd. Niet alleen bedrijven kunnen niet zonder. Ook studerende kinderen en ouderen die om zorg verlegen zitten. Om maar een paar voorbeelden te noemen.” Overigens is het niet de bedoeling dat bij doorgang van dit project andere initiatieven vertraging oplopen. Willemien Meeuwissen: “Wij willen dat snel internet zo snel mogelijk wordt aangelegd. Nodeloze vertraging wordt daarbij niet getolereerd. Drenthe zit al veel te lang zonder deze noodzakelijke voorziening. Dus zowel de Provincie als de Gemeentes moeten haast maken.”