VVD STEMT ALSNOG IN MET FUSIE WATERSCHAPPEN

Nu het Waterschap extra informatie heeft aangeleverd, kan de VVD instemmen met de voorgenomen fusie tussen de Waterschappen Reest & Wieden (Drenthe) en Groot Salland (Overijssel). Nu is toegezegd dat er geen gedwongen ontslagen zullen volgen en dat ook de indirecte werkgelegenheid grotendeels behouden blijft, zijn de belangrijkste struikelblokken weggenomen. Voorts kunnen Drentse ingelanden (inwoners van het Waterschap) een kostenbesparing van ongeveer 3 miljoen tegemoet zien.

© Paradigmum

Al deze zaken waren in een eerder stadium veel te onduidelijk voor de VVD. Statenlid Johan Baltes: “Wij vonden dat we niet echt goed een oordeel konden vellen. Daarom heb ik tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 1 juli aangedrongen op uitstel van de beslissing. En vooral op het krijgen van meer duidelijkheid. Waarschijnlijk heeft de VVD daarmee het wegstemmen van de fusie weten te voorkomen. Want er was op dat moment geen meerderheid voor.”

De VVD heeft zich ook sterk gemaakt voor behoud van de positie van de agrarische sector in het nieuwe Waterschapsbestuur. Johan Baltes: “Wij zijn voor de landbouw in de bres gesprongen. Er lag een amendement van de PvdA, samen met GroenLinks, SP en 50+. Zij wilden de geborgde (vastgestelde) zetels in het nieuwe Algemeen Bestuur terugbrengen van 8 naar 7.  Echter, de VVD vindt dat de positie van de landbouw in gehandhaafd dient te blijven. Dus ook dat hebben we weten te voorkomen.”

Johan Baltes: “De VVD is groot voorstander van een kleine en efficiënte overheid. Daarin past een fusievoorstel van Waterschappen. Ook het belang van schoon water en droge voeten staat bij ons niet ter discussie. Maar we willen wel weten of de voorgenomen plannen ook haalbaar zijn. Of de aangegeven efficiëncyvoordelen en de kostenbesparingen ook realistisch zijn. Daarnaast weegt bij de VVD de werkgelegenheid zwaar. Daarbij is voor ons de Provinciegrens niet echt van belang.”