ERIK ZIENGS TEGEN EXTRA ROOKVERBOD OP HET HORECATERRAS

VVD-Tweede Kamerlid Erik Ziengs heeft onlangs krachtig stelling genomen in de discussie over een extra rookverbod op horeca-terrassen. Hij noemt dit voornemen betuttelend, onzinnig en niet effectief. Ziengs is een voorstander van anti-rookmaatregelen. Maar de maatregelen moeten wel zinvol en controleerbaar zijn. Daarnaast hebben horeca-ondernemers al genoeg voor de kiezen gekregen.

Erik Ziengs: “Horeca-ondernemers hebben met het rookverbod in de horeca al een enorme inspanning geleverd. Ze dragen actief bij aan het ontmoedigen van roken. Dat is vaak niet zonder gevolgen gebleven voor hun omzetten. Bij de invoering van het rookverbod is mensen verteld dat zij in de vrije buitenlucht nog hun sigaret mogen opsteken. Wat de VVD betreft blijft dat zo.”

Daarnaast is de VVD een fervent tegenstander van ongebreidelde regelgeving: “Wet- en regelgeving hierover is betuttelend. Laat de horeca-ondernemer dat zelf beslissen. Wij hebben het volste vertrouwen in de eigen verantwoordelijheid van de ondernemer. Die heeft daar de Overheid niet voor nodig. Het voortdurend verzinnen van regeltjes is ouderwets en achterhaald. Het dient geen enkel doel.”

Volgens Erik Ziengs moet de Overheid ook ophouden met het instellen van regels die niet te controleren zijn: “De VVD wil minder bemoeizucht en meer eigen verantwoordelijkheid. Oncontroleerbare regels leiden tot willekeur en nodigen uit tot overtredingen.”

Sinds kort heeft Erik Ziengs ook Preventie in portefeuille. Hij blijkt daarin een van de weinige parlementariërs te zijn die opkomt voor de belangen van ondernemers. Daarbij is hij extra op z’n hoede voor zinloze regelgeving. Erik Ziengs: “We moeten het woud aan regels kleiner maken. En niet direct beginnen te roepen om regeltjes als we er even niet meer uitkomen.”