VVD TEGEN UITKLEDEN VAN DE RECHTSPRAAK IN ASSEN

De Statenfractie van de VVD, maar ook bijna alle Drentse VVD-afdelingen, hebben zich fel gekeerd tegen de plannen van de Raad voor de Rechtspraak om een groot deel van de rechtspraak te verhuizen naar Groningen. Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “De rechtspraak moet toegankelijk blijven, binnen redelijke afstand. Ontmanteling van Assen zou betekenen dat de rechtspraak bijna geheel uit Drenthe gaat verdwijnen. Want eerder al werd het Kantongerecht in Emmen gesloten.”

© Paradigmum

De Statenfractie is hier fel op tegen. Ook Drenthe moet beschikken over een volwaardige rechtbank. Goed toegankelijk voor alle inwoners. Willemien Meeuwissen: “Daarnaast speelt de werkgelegenheid een rol. We willen deze banen voor Drenthe behouden. Eerder al heeft de Tweede Kamer moties aangenomen over spreiding van de Rijksdiensten en spreiding van de Rechtbanken. Daarin werd bepaald dat vanwege de werkgelegenheid Drenthe zoveel mogelijk zou worden ontzien.”

De VVD vindt vele  andere politieke partijen aan haar zijde. De tegenstand kan rekenen op unanieme steun. Ook de VVD Tweede Kamerfractie maakt zich zorgen. Kamerlid Foort van Oosten heeft schriftelijke vragen gesteld aan de Ministers van Veiligheid & Justitie en Wonen & Rijksdienst. Hij vraagt hoe de plannen zich verhouden tot de toegankelijkheid en de werkgelegenheid.

Uiteraard zijn ook de rechters en het personeel van de Rechtbank fel tegenstander van dit onzalige plan. Evenals de advocatuur in Drenthe. Daarnaast gaan VVD-burgemeester Marco Out van Assen en Commissaris van de Koning Jacques Tichelaar binnenkort het gesprek aan met het bestuur van de Noordelijke rechtbank. Ze zullen in het gesprek nagaan of er wellicht andere mogelijkheden zijn tot besparingen.