VVD WIL INNOVATIE SUBSIDIE MKB VEREENVOUDIGEN

VVD Statenlid Paul Moltmaker heeft in de Commissie Financiën, Cultuur, Bestuur & Economie (FCBE) sterk gepleit voor een vereenvoudiging van de subsidie-aanvraag voor het MKB. Paul Moltmaker: “We willen een simpele en eenduidige regeling zonder overbodige bureaucratie. Wij willen dat het geld bij de Drentse economie terecht komt. En niet blijft hangen bij werkverschaffing voor ambtenaren en dure adviesbureaus.”

Binnen de FCBE werd gesproken over met name de Innovatie Subsidies voor het MKB. Door een speciale regeling, de Versneller Innovatieve Ambities (VIA), moet het voor MKB-ers eenvoudiger worden om toegang te krijgen tot Europese subsidiefondsen. Deze Europese EFRO-gelden zijn bedoeld om innovaties in het MKB te ondersteunen. Maar vooral ook om een bijdrage te leveren aan o.a. de reductie van CO2.

Ook VVD-Gedeputeerde Henk Brink heeft zich sterk gemaakt voor deze speciale regeling. Want anders zou het MKB bij ieder project afzonderlijk bij Brussel subsidie moeten aanvragen. Gezien de uitgebreide regelgeving zou dat een te zware lastendruk voor het MKB betekenen. De Versneller Innovatieve Ambities maakt dit voor het MKB een heel stuk eenvoudiger.

De 3 Noordelijke Provincies gaan nu gezamenlijk de Innovatiesubsidie vaststellen en aanvragen bij het Europese programma OP-EFRO. Paul Moltmaker: “Het is de bedoeling om deze VIA al begin oktober 2015 open te stellen voor subsidieaanvragen van het MKB. Op deze manier draagt deze subsidieregeling direct bij aan de innovatiekracht van het Drentse bedrijfsleven. Dit versterkt de concurrentiepositie van Drentse ondernemers. En dat moet uiteindelijk weer tot meer banen leiden.”