HENK KAMP: MOEILIJKE KEUZES MOET JE KUNNEN VERDEDIGEN

Henk Kamp: keihard beleid met zachte stem. Hij is van de haakse hoeken en rechte lijnen. Maar vooral van de duidelijkheid: “Je moet consequente besluiten nemen en afspraken goed nakomen. Het is mijn vak om redelijke voorstellen op een redelijke manier op te lossen. Daarbij dien ik ervoor te zorgen, dat trajecten zorgvuldig doorlopen worden. We maken steeds de afweging wat voor Nederland het beste is.”

Henk Kamp sprak voor de verzamelde VVD-bestuurders uit Groningen, Friesland en Drenthe. Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe politieke jaar. Hij komt er graag, hij voelt zich hier thuis. Dat genoegen is geheel wederzijds. De VVD-bestuurders zien hem graag komen en horen hem graag uitleggen. Daarbij wordt aan duidelijkheid niets te wensen overgelaten. Henk Kamp gaat geen onderwerp uit de weg.

Henk Kamp: “Ik voel me heel erg verantwoordelijk voor de situatie in het aardgasgebied. Er gaat geen dag voorbij of ik ben met Groningen bezig. Het zijn moeilijke keuzes. En die moet je kunnen verdedigen. U mag van mij een realistische energievisie verwachten.” Om vervolgens uitvoerig uit te leggen hoe hij tot zijn energiebeleid komt.

Zonnepanelen, aardwarmte en mestvergisting zijn belangwekkende ontwikkelingen. Maar zijn verreweg ontoereikend om de energiedoelstellingen voor 2020 te halen. Dat kan alleen door de grootschalige inzet van windenergie. Bij voorkeur door windmolenparken op zee. Maar zelfs dan ontkom je niet aan windmolens op land.

“Daarover zijn duidelijke afspraken gemaakt met de Provincies. De planvorming loopt. Mensen kunnen zienswijzen indienen op de beoogde vergunningverlening. Als het mogelijk is, worden de plannen daarop aangepast. Ik houd vast aan de energiedoelstelling, maar probeer zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de zienswijzen. Deze procedure neem ik zeer serieus”.

Henk Kamp is positief over de economie van Groningen. Daar zijn voldoende impulsen om de werkgelegenheid op korte termijn flink op te voeren. Vooral de technische ontwikkelingen zijn zeer hoopgevend. Probleem is echter wel, dat er te weinig technisch personeel voorhanden is. Hij nodigde de verzamelde bestuurders uit daarvoor met oplossingen te komen.

Over de Drentse economie is hij minder positief. Die blijft sterk achter. Het werkeloosheidspercentage ligt met 10 tot 12 procent erg hoog. En heeft niet echt de neiging te gaan dalen. Daarbij is vooral de omgeving rondom Emmen en Coevorden een bron van zorg. Henk Kamp meldde dat daar op het Ministerie van Economische Zaken met extra zorg en aandacht naar gekeken wordt. Henk Kamp: “Er gebeurt veel achter de schermen.”