VVD DRENTHE ‘NIET BLIJ’ MET BESLISSING EIGEN STAATSSECRETARIS

De VVD Drenthe keurt de plotselinge komst van 700 extra asielzoekers naar het dorp Oranje sterk af. Voorzitter van de Statenfractie Willemien Meeuwissen noemt de beslissing van de Staatssecretaris ongehoord: “Er lagen duidelijke afspraken met het dorp. Die waren al moeizaam tot stand gekomen. Daar moet je niet zomaar, zonder afstemming op terugkomen. Dan maak je jezelf als Overheid ongeloofwaardig. De rust was eindelijk weer een beetje weergekeerd in Oranje. En dan dit…..”

De persoonlijke komst van Klaas Dijkhof van Oranje vindt zij: “moedig, maar je kunt het dorp er niet zo mee overvallen. Je wéét dat dan de vlam in de pan slaat. Zie dan maar eens de gemoederen weer tot bedaren te brengen.” Dat de Staatssecretaris geen andere opties zou hebben noemt zij onzin: “Er zijn altijd andere opties. Hij had hier niet voor moeten kiezen.”

Inmiddels heeft de Staatssecretaris aangegeven dat hij probeert om het aantal van 103 extra asielzoekers dat al in Oranje wordt opgevangen, niet verder te laten oplopen. En dat hij de extra capaciteit zo snel mogelijk weer afbouwt. De VVD Drenthe is blij dat de Staatssecretaris nu weer inzet op het oorspronkelijke aantal van 700 asielzoekers.