VVD DRENTHE START SPECIAAL PROGRAMMA VOOR TOP TALENTEN

De KamerCentrale Drenthe is gestart met een speciaal initiatief om toekomstige Tweede Kamerleden, Gedeputeerden, Wethouders en/of Fractievoorzitters beter voor te bereiden op hun taak. Samen met de Afdelingen is een meerjarig programma ontworpen. Als ondersteuning en aanvulling op de bestaande Haya-training. Dit Top Talent Programma is opgezet door Bert Homan, in samenwerking met oud-Gedeputeerde Tanja Klip en KC-voorzitter Anneli Bouckaert.

In het Programma is plaats voor 10 tot 15 kandidaten. Zij zullen 2 tot 5 jaar aan het Programma verbonden worden. Wie in aanmerking wil komen kan zelf solliciteren of worden voorgedragen. Maar in alle gevallen zal een speciale Selectiecommissie de beoordeling doen op geschiktheid, leerbaarheid en potentie. Van de kandidaten wordt verwacht dat ze nu al binnen de VVD actief zijn. Toch wordt er plek vrij gehouden voor enkele onervaren maar kansrijke talenten.

Afdelingen kunnen hun kandidaten doorgeven aan het Top Talenten Programma. Bij voorkeur vergezeld van een korte motivatie. Daarnaast dienen kandidaten een sollicitatiebrief te schrijven met daarin hun motivatie, waarom zij kiezen voor de VVD en welk doel zij voor ogen hebben voor de komende 5 jaar. Aanmeldingen, voordrachten en sollicitaties dienen voor 26 oktober a.s. binnen te zijn en kunnen worden gestuurd naar Bert Homan: bert@berthoman.eu

De Selectiecommissie bestaat uit Bert Homan en Tanja Klip, onder voorzitterschap van Anneli Bouckaert. Mogelijke sollicitatiegesprekken vinden plaats in de eerste 2 weken van november. Iedereen krijgt een individuele terugkoppeling over waarom hij of zij wel of niet is geselecteerd.

Kandidaten werken met behulp van  trainingen, het uitvoeren van opdrachten, stages en (werk)bezoeken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast wordt hun regionale en landelijke netwerk fors uitgebreid. De bekendheid van de kandidaten in de regio en landelijk wordt vergroot. Kandidaten worden enkele keren per jaar individueel gecoacht. Elk jaar worden de kandidaten geĆ«valueerd en wordt beoordeeld of men door kan gaan in het Programma. In dit programma wordt intensief samengewerkt met de Permanente Scoutingcommissie Drenthe en de landelijke VVD.

De kandidaten komen ca. 4 x per jaar op zaterdag bij elkaar voor een centrale bijeenkomst. Daarbij wordt op hoog niveau aan vaardigheden en kennis gewerkt.

Daarnaast gaan de kandidaten groepsgewijs voor de VVD Drenthe en/of lokale afdeling een aantal opdrachten uitvoeren. Er is een dag Den Haag met bezoek aan partijprominenten. En er wordt intensief gewerkt aan zowel een eigen regionaal als landelijk netwerk.

Het (voorlopige) programma is:

- zaterdag 21 november 2015 Start

- zaterdag 13 februari 2016

- zaterdag   2 april 2016

- zaterdag 21 mei 2016

- maandag 13, 20 of 27 juni bezoek Den Haag (afhankelijk van agenda prominenten)

- juni/juli 2016 individuele evaluatie