VVD WIL GROTERE ONAFHANKELIJKHEID VAN PROLANDER

De VVD heeft ingestemd met het voorstel van Gedeputeerde Staten om Prolander op te richten. Prolander is de nieuwe naam voor wat vroeger de Dienst Landelijk Gebied (DLG) was. Prolander is inmiddels een gemeenschappelijke regeling tussen de Provincies Drenthe en Groningen. Een zelfstandige organisatie met een eigen directie die rapporteert aan een Bestuur dat bestaat uit 4 leden (2 Gedeputeerden van Drenthe en 2 van Groningen).

VVD Statenlid Jan Smits: “De DLG zorgde voor de ontwikkeling van het landelijk gebied in Nederland. En daarmee voor versterking van de natuur en de landbouwstructuur. Beide zijn voor Drenthe van groot belang. Het gaat doorgaans om complexe, meerjarige projecten. Daarom wil de VVD dat Prolander haar taken vanuit een onafhankelijke positie kan uitvoeren. De VVD is sterk voorstander van een organisatiemodel met een zo groot mogelijke autonomie. Wij willen toezien op de onafhankelijkheid van Prolander en ongewenste inmenging van de Provincie in de bedrijfsvoering voorkomen.”

De Dienst Landelijk Gebied (DLG) is per 1 maart 2015 opgeheven. Vanaf dat moment zijn de medewerkers verspreid over en ondergebracht bij de verschillende Provincies. Sindsdien zijn de Provincies verantwoordelijk voor de werkzaamheden van de DLG binnen hun gebied. De opheffing van de DLG vloeit voort uit het Onderhandelingsakkoord Decentralisatie Natuur. Dat zijn Rijk en Provincies op 20 september 2011 overeen gekomen.