FRACTIEVOORZITTER SCHITTERT IN SATIRISCH TV-PROGRAMMA

Afgelopen vrijdagavond was VVD Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen te zien in het satirische TV-programma ‘Kanniewaarzijn’. Daarin werd de bizarre problematiek van de permanente bewoning van recreatiewoningen haarscherp op de korrel en op de hak genomen. Allereerst werd door acteur Martin van Waardenberg een hilarische ‘Wethouder van Norg’ neergezet. Daarna werd Willemien Meeuwissen door Astrid Joosten ondervraagd over hoe het zover heeft kunnen komen.

De problematiek is bekend: veel Gemeenten en Provincies staan nog steeds het permanent bewonen van recreatiewoningen niet toe. Zelfs als recreatiewoningen ongeschikt zijn voor de verhuur. Omdat er – bijvoorbeeld – geen voorzieningen zoals een zwembad of recreatie zijn. Dat leidt tot voortdurende en zinloze inspecties, dwangsommen, rechtszaken. Maar nooit tot een definitieve oplossing. Maar ondertussen zijn die plekken wel uitstekend geschikt voor bewoning.

In Drenthe heeft de VVD jarenlang aangedrongen op aanpassing van de Omgevingsverordening. Zodat er ruimte komt voor meer maatwerk. En een wethouder in gesprek kan gaan met de Gedeputeerde om permanente bewoning voor bepaalde huizen of een heel park te regelen. Het gaat daarbij om woningen die redelijkerwijs niet meer aan te merken zijn als recreatiewoningen. De Omgevingsverordening is inmiddels daarop aangepast.

Willemien Meeuwissen: "Een uitgelezen kans voor Wethouders om hun Gemeente van een hoofdpijndossier te verlossen. Zo houd je een buurt of park netjes en voorkom je leegstand en verloedering. Het strikt blijven handhaven zal nooit tot een definitieve oplossing leiden. Dat kost de gemeenschap veel geld. En niemand snapt waarom een Gemeente dit blijft doen. Het dient geen enkel doel".

Het Programma ‘Kanniewaarzijn’ kan worden  teruggekeken op: