VVD WIL NAAST SNEL INTERNET NU OOK ‘INTERNET OF THINGS’

Na eerst de komst van snel internet in Drenthe op de agenda gezet te hebben richt de VVD haar pijlen nu ook op het ‘Internet of Things’. De VVD heeft een motie in voorbereiding om het College te vragen snel budget beschikbaar te stellen voor deze revolutionaire technologie. Drenthe zou daarbij aan kunnen sluiten op het netwerk van de stad Groningen. Daar werd binnen 12 uur een compleet hoogwaardig netwerk aangelegd.

Volgens VVD-Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen kan vrij eenvoudig heel Drenthe worden voorzien van deze technologie. “Drenthe kan zo een open proeftuin creëren. Dit is een uiterst kansrijke ontwikkeling. Hiermee worden allerlei innovaties gestimuleerd. Bijvoorbeeld voor Assen als Sensor City. Dit biedt enorme mogelijkheden voor innovatieve ondernemers. Maar ook voor opleidingen, de zorg, de landbouw, het toerisme, etc.”

Het ‘Internet of Things’ (Internet der Dingen) bestaat naast het internet. Deze proeftuin moet volgens de VVD een open en gratis infrastructuur voor heel Drenthe worden. Het is een technologie waarbij apparaten met een chip gegevens uitwisselen via een digitaal netwerk. Zo kan bijvoorbeeld een paaltje naast een fietspad signaleren dat er een fietser langsrijdt. Om vervolgens een seintje te geven dat de lantaarnpaal aan moet springen. Of binnen de landbouw kan een signaal worden afgegeven dat de grond te droog is, waardoor de sproeier aangaat.

Dat is nu vaak al mogelijk via internet en wifi. Maar het ‘Internet of Things’ kost nauwelijks energie. Een klein zonnecelletje is vaak al voldoende. Dus ook op plekken waar elektriciteit of internet niet voorhanden is kun je dit toepassen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ondernemers en studenten van bijvoorbeeld de HIT in Assen kunnen toepassingen bedenken en aanbieden. Een enorme kans voor innovatie. De kosten zijn heel beperkt. Al voor zo'n 15.000 euro kun je heel Drenthe van een open netwerk voorzien. Het gebruik staat dan zonder verdere kosten open voor iedereen.