Stekker uit Cluster Sensortechnologie

De VVD Drenthe is het volledig eens met het besluit van de Provincie om de steun aan de sensor-activiteiten in Assen (INCAS3 en Sensor City) stop te zetten. Statenfractielid Paul Moltmaker: “Nu is gebleken dat de Sensorcluster geen toekomst meer heeft, moet je het lef hebben om de stekker eruit te trekken. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”

Paul Moltmaker: “Wij gaan als Provincie geen geld stoppen in een bodemloze put. Het initiatief is 8 jaar geleden hoopvol opgestart. Sindsdien is er veel lokale, regionale, provinciale, landelijke en Europese subsidie in gestopt. De Cluster zou sensor-technologie bereikbaar maken voor kleine bedrijven. In die doelstelling is men echter nooit geslaagd. Het is ze niet gelukt om bedrijven te vinden die er geld in willen steken. Of die projecten willen (mede)financieren.”

Dan vindt de VVD dat je niet eindeloos moet doorgaan met het in stand houden van zo’n initiatief. Zelfs al zit er al veel Overheidsgeld in. Paul Moltmaker: “De Provincie heeft onafhankelijk onderzoek laten doen naar de business case en het toekomstperspectief.  Daaruit bleek geen zicht op levensvatbaarheid. Dan moet je daaruit ook de consequenties durven te trekken.”

De VVD vindt wel, dat de Provincie kan kijken of de opgedane kennis nog ergens inzetbaar is. Of dat er op dat vlak nog enige werkgelegenheid behouden kan blijven. Paul Moltmaker: “Redden wat er te redden valt. Maar we gaan er niet al te veel geld meer in steken. Het is jammer dat dit initiatief het niet gehaald heeft. Het zag er aanvankelijk zo veelbelovend uit. Maar het houdt een keer op.”