Werkwijze statenfractie

De VVD STATENFRACTIE

In deze periode bestaat de Statenfractie van de VVD uit 4 gekozen leden.

VERGADERINGEN

Alle Statenleden hebben een eigen portefeuille binnen hun kennis- en interessegebied. Ze nemen zitting in één van de commissies: de Commissie Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie (FCBE) of de Commissie Omgevingsbeleid (OGB). Op de agenda van de diverse commissievergaderingen, waarin alle partijen vertegenwoordigd zijn, komen beleidsstukken, actuele zaken binnen het beleidsterrein en ingezonden brieven aan de orde.

De commissievergaderingen zijn openbaar en worden op een woensdag gehouden.

Een week voor de commissievergadering komen de Staten- en commissieleden en de fractiemedewerker van de VVD bij elkaar in de fractievergadering en bespreken o.a. de agenda's en stukken van de commissies. Doorgaans vindt deze vergadering plaats op de woensdagavond. Er wordt besloten wie waarover het woord gaat voeren  en welk standpunt de VVD gaat innemen. In dezelfde fractievergadering komen verder nog ingekomen stukken, uitnodigingen, contacten, actualiteiten, beleid, werkbezoeken,  planning van werkzaamheden, en pr zaken aan de orde. Bij deze vergaderingen is de steunfractie aanwezig. Deze bestaat uit betrokken VVD leden die meedenken en de fractie adviseren.

Daarna vinden de commissievergaderingen plaats. Die worden op een woensdag gehouden. De fractie/commissieleden brengen in de commissie de VVD standpunten naar voren en nemen kennis van de positie van de andere fracties. Dit is ook het moment om steun voor eventuele voorstellen, moties of amendementen te peilen. Verder worden er werkbezoeken gepland voor de hele commissie, die op deze wijze contact houdt met haar werkveld.

Vervolgens komt de fractie weer bijeen op een woensdagavond, meestal een week later, en worden de resultaten van de commissievergaderingen besproken. Dit is de voorbereiding op de Statenvergadering waarin alle Statenleden en Gedeputeerden aanwezig zijn en de besluiten worden genomen. In deze fractievergadering wordt besproken bij welk onderwerp een van onze fractieleden het woord gaat voeren en hoe we onze standpunten naar voren gaan brengen.

Een week later is dan de Statenvergadering, altijd op een woensdagmiddag, die wordt voorgezeten door de Commissaris der Koning. De VVD brengt haar fractiestandpunten t.a.v. de agendastukken naar voren. Moties en Amendementen kunnen dan worden ingediend. Er wordt na de beraadslagingen gestemd over de statenvoorstellen.

Daarna begint de ronde weer opnieuw met de voorbereiding op de komende commissievergaderingen.

GEDEPUTEERDE

De VVD heeft 1 gedeputeerde, die samen met de PvdA-, CDA-, CU-en Groen Links Gedeputeerden en de Commissaris van de Koning het College van Gedeputeerde Staten vormen.

De VVD Gedeputeerde maakt geen deel uit van de fractie maar is wel regelmatig aanwezig bij de fractievergaderingen. Gedeputeerden zijn te vergelijken met Ministers en Statenleden zou je kunnen vergelijken met Kamerleden in de landelijke politiek. De Gedeputeerden besturen de provincie.

WERKBEZOEKEN

Tussen de vergaderingen door legt de statenfractie veel werkbezoeken af. Ze bezoeken informatiebijeenkomsten, gaan in op uitnodigingen en onderhouden contacten. Ook worden ze gevraagd voor lezingen of discussies van verenigingen, scholen, e.d.

MEEDOEN?

Wilt u eens een vergadering op de openbare tribune bijwonen, kijk dan even op het vergaderschema van het drents parlement.

U bent ook van harte welkom bij onze fractievergadering. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze fractieondersteuner.

Wilt u eens een keer een van onze Statenleden uitnodigen voor een werkbezoek bij uw organisatie of bedrijf? Is er een onderwerp waarin wij als VVD in de provincie iets voor u kunnen betekenen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op.